اهمیت به کارگیری اصول حقوقی در قراردادها

در روزگار کنونی ما شاهد پیشرفت شگرفی در حوزه اقتصادی و صنعتی و کشاورزی هستیم و به تبع این پیشرفت علم حقوق نیز همپا با این پیشرفت ها هر روز خود را بروزرسانی کرده و نقش بسیار بزرگ و حمایتی از کلیت این رشته ها ایفا مینماید

امروزه در علم حقوق ما شاهد هستیم که در هر زمینه ای پیشرو و پرچمدار است و در جهت حفظ حقوق اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی نقش اشکاری ایفا مینماید ،اصولا یکی از تخصص های کاربردی علم حقوق  قراردادنویسی میباشد که از لحاظ جنبه حمایتی قانونی از اهمیت بالایی برخوردار است ودر شغل های گوناگون و روابط کاری اشخاص نقش بسیار ارزشمندی میتواند داشته باشد و در واقع نوعی تخصص محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که هر قرارداد برای هر امری باید موازین خاصی را پیروی کند تا بتواند از حقوق طرفین محافظت نماید .در خیلی از دعاوی مطرح شده در دادگاه ها ما شاهد هستیم بخاطر عدم تنظیم قرارداد بطور صحیح و بر طبق موازین حقوقی اشخاص دچار مشکلات عدیده ای گردیده اند پس اهمیت تنظیم یک قرارداد صحیح بیش از پیش مشخص میگردد .

بسیاری از اختلافات حقوقی ناشی از عدم رعایت همین اصول وموازین و مقرراتی هست که در قرارداد نویسی میبایست رعایت میشده ولی در نظر گرفته نشده است و با توجه به این که طرفین در این زمینه از اطلاعات کافی حقوقی و نحوه نگارش قرارداد  اگاه نمیباشند ، منجر به بروز مشکلات فراوان  برای طرفین قرارداد می‌شود.

اصولا اشخاصی که در زمان تنظیم قرارداد خود به موازین حقوقی اشراف دارند و در نگارش قرارداد خود از انها بهره میگیرند و یا از وکلا برای تنظیم قرارداد خود استفاده میکنند بسیار بسیار کمتر دچار مشکلات حقوقی میشوند و اگر به هر دلیلی هم به مشکل حقوقی برخورد کنند به پشتوانه قرارداد محکمی که در دست دارند میتوانند حقوق تضیع شده خود را احیاء کنند و در مقابل اشخاصی که توجه خاصی به موازین حقوقی تنظیم قرارداد نمی‌کنند و بدون در نظر گرفتن ضوابط قانونی و حقوقی اقدام به انعقاد  قرارداد می‌کنند، به احتمال زیاد  با مشکلاتی در این زمینه مواجه خواهند شد و در نهایت، اگر هم از طریق دادگاه بخواهند پیگیری کنند بدلیل ضعف قرارداد ممکن است به حق و حقوق خود نرسند .

اهمیت قرارداد استخدام

قرارداد کار را میتوان به عنوان مهمترین موضوع از لحاظ حقوقی ،در بین طرفین قرارداد در نظر گرفت و میتوان آن را اساسی ترین  رکن در روابط کاری بین اشخاص  محسوب کرد . که اولا رابطه کاری طرفین قرارداد را رسمیت میبخشد و ثانیا  طرفین تمامی شرایط وخواسته ها و تعهدات را  در آن ذکر می‌نمایند و هم خود و هم طرف قرارداد مکلف به رعایت و اجرای درست ان میباشند  .

اهمیت قرارداد کار

زمانی که وارد مجموعه کاری می‌شوید و قصد همکاری با آن‌ها را دارید، در وهله اول قراردادی با شما منعقد می‌شود. قرارداد استخدام برای کارگر یا کارمند که تحت عنوان قرارداد کار شناخته می‌شود، تحت شرایطی خاص بین طرفین به امضا می‌رسد.

در واقع بستن قرارداد کار در شروع همکاری یک اصل و رویه ثابت در تمامی مشاغل است و زمانی که کارفرما قصد دارد تعدادی نیروی کار استخدام نماید، باید با آن‌ها قراردادی را به نام قرارداد کار منعقد نماید .

امروزه در دنیای کسب و کارها و تجارت، انواع مختلفی از قراردادها بسته می‌شود که می‌تواند زمینه تجاری یا غیر تجاری داشته باشد. در کشور ما قرارداد کار بر اساس مدت زمان انجام فعالیت کارگر یا کارمند و شرایطی دیگر به انواع گوناگونی تقسیم بندی می‌شود که نیروی کار بر اساس شرایط مندرج در قرارداد برای کارفرما کار انجام می‌دهد.

برخی از کارفرمایان توجه خاصی به قرارداد استخدامی ندارند و بر اساس نظر و سلیقه خود مفاد قرارداد را درج کرده و در نهایت کارگر را ملزم به امضاء قرارداد می‌کنند.

در تمامی قراردادها اعم از کاری و غیر کاری، باید اصول و مقررات قرارداد نویسی به درستی رعایت شود تا برای طرفین مشکل قانونی به وجود نیاید.

عدم رعایت اصول قانونی تنظیم قرارداد و نتایج آن

گاها در بسیاری از قراردادها دیده میشود که یکی از طرفین یا هردو طرف قرارداد بدون هیچگونه اطلاعات حقوقی از لحاظ تنظیم قرارداد اقدام به بستن قرارداد میکنند و غافل از این هستند که ممکن است در اینده با مشکلات عدیده روبه رو شوند وحتی غیر قابل حل باشند پس باید در نظر داشت  بسیاری از اختلافات ودرگیری ها که در روابط کاری برای کارگران یا کارفرمایان  به وجود می‌آید، به دلیل عدم رعایت موازین و اصول قرارداد نویسی مربوط به قرارداد کار و استخدام میباشد  که از جانب هردو طرف یا یکی از طرفین رعایت نمی‌شود و متاسفانه برخی موارد دیده میشود که با توجه به عدم اگاهی کافی کارگرمحترم و اعتماد بیجا از جانب وی و در نظر نگرفتن احتمالات شاهد بروز دردسرهای بسیاری برای کارگر میباشیم و حتی چون در نحوه بستن قرارداد ولحاظ کردن  شرایط قانونی آن، هیچگونه دخات نداشته است متاسفانه  کارفرمایانی وجود دارند که قرارداد را به نحوی تنظیم می‌کنند که در نهایت به نفع آن‌ها باشد  و کارگر در زمانی متوجه این مطلب میگردد، که به مشکل خورده است و کاری از دستش ساخته نیست و اغلب در این بین کارگر متحمل ضرر و زیان زیادی  خواهد شد.